
Studium uwarunkowań i kierunków rozwoju miasta Poznania - uwagi Rady Osiedla Ławica
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 17, luty 2014 22:12
Uwagi dotyczą obszarów: Ławicy, Edwardowa, Bajkowego, Lasu Marcelińskiego, lotniska oraz obszaru przy Stadionie Miejskim.
Obszar pomiędzy Stadionem Miejskim a Lasem Marcelińskim
- Widzimy konieczność zmiany funkcji dla terenu U, z dopuszczeniem handlu o powierzchni 2000 m2 (teren pomiędzy Stadionem Miejskim a Laskiem Marcelińskim) na funkcje usług sportu i rekreacji w zieleni.
Obszary o wartościach historycznych i przyrodniczych
Dostrzegamy brak stosownych zapisów eksponowania fortyfikacji i dróg rokadowych:
- Fortyfikacje i dawne drogi rokadowe nie zostały dostatecznie wyeksponowane.
- Obszary te zostały w studium tylko zasygnalizowane. Nie został pokazany sposób ich wykorzystania w powiązaniu ze szlakami pieszymi i rowerowymi.
- Ponadto pokazane w rysunku planu szlaki rowerowe, nie są zgodne z ich rzeczywistym przebiegiem.
- Ograniczenie dopuszczonej powierzchni zabudowy dla terenów fortów (UF) do obecnie istniejącej lub dopuszczonej w mpzp.
Kliny zieleni i zieleń publiczna
- Obszary zielone, w stosunku do obowiązującego Studium, w znacznym stopniu zostały uwolnione z zakazu zabudowy. Wg obliczeń Rady Osiedla Ławica różnica ta wynosi niemal 37 %.
- Należy pozostawić obecny układ zieleni dla zachowania walorów osiedla Ławica takich jak bliskość terenów rekreacyjnych, przewietrzanie itp.
- Dla obszarów, między ulicami Tuwima i Makuszyńskiego, oznaczonych w aktualnie obowiązującym STUDIUM jako Mn - obszary mieszkaniowe - a w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego “Ławica 2” jako obszary zieleni urządzonej, nr obszarów 2ZP, 3ZP, 4ZP (załącznik nr 1 do uchwały nr VI/39/V/2007 Rady Miasta Poznania z dnia 30 stycznia 2007 r.) i znajdujących się odpowiednio pomiędzy ulicami: Ezopa i Fedrusa, Fedrusa i Kryłowa, Kryłowa i Pana Twardowskiego, oczekujemy, zgodnie z wieloma wnioskami skierowanymi przez mieszkańców do MPU, ugruntowania obszarów 2ZP, 3ZP, 4ZP jako terenów zielonych w celu zagwarantowania tego obszaru jako obszary zielone.
Podajemy pod rozwagę:
- zmianę zapisu usług sportu (US) dla Toru Poznań na usługi sportu w zieleni;
- wyznaczenie ważnej drogi rowerowej przez klin zieleni – pierwsza od Leśnych Skrzatów do skrzyżowania Złotowskiej ze Skórzewską i dalej od tego miejsca do skrzyżowania Skórzewskiej z Bukowską – ostatni odcinek poza Poznaniem musiałby być uzgodniony z gminą sąsiednią.
Strefa ograniczonego użytkowania wokół lotniska Ławica
- Proponowana rozbudowa pasa startowego w kierunku centrum miasta spowoduje powiększenie strefy ograniczonego użytkowania i zmniejszenie ilości inwestycji mieszkaniowych w obrębie miasta. Przyczyni się to do dalszego rozwoju niekorzystnej tendencji zmniejszania się ilości mieszkańców.
- Przedłużenie pasa startowego zwiększy zobowiązania Portu Lotniczego Ławica w zakresie odszkodowań oraz przyczyni się do obniżenia komfortu życia mieszkańców.
- Zwracamy uwagę na istotną drogę rowerową łączącą Leśnych Skrzatów z ul. Przelot. Występuje tutaj kolizja z III ramą i projektem rozbudowy pasa startowego. Zwracamy uwagę że jest mało prawdopodobne wydłużenie pasa startowego, oraz zbudowanie III-ciej ramy, a droga rowerowa ma szansę powstać.
- Proponowany przebieg trasy transportu szynowego WĘZEŁ GP.1.1 – Port Lotniczy Ławica – na lotnisko budzi poważne wątpliwości. Trasa powinna przebiegać równolegle do planowanej III ramy komunikacyjnej i być z nią zintegrowana.
Tereny wyłączone z zabudowy
Rysunek II.2.2.2 wyraźnie wskazuje naruszenie obszaru zachodniego klina zieleni dopuszczając Rys. II.2.2.3 obszary o specjalnych warunkach zabudowy i zagospodarowania możliwe do zabudowy na tym terenie. Rada Osiedla nie zgadza się z takim założeniem.
W zakresie transportu i komunikacji
Podstawowy układ drogowy
- Projektowany w III ramie WĘZEŁ GP.1.1 – Lasek Marceliński ograniczy w znacznym stopniu korzystanie z najbardziej uczęszczanego przez mieszkańców fragmentu terenów rekreacyjnych.
- Utrzymanie w planie zmian Studium węzła drogowego GP.1.1 Lasek Marceliński - „Ptasia”, zlokalizowanego w Lesie Marcelińskim, świadczy o inwazyjnym charakterze Studium w teren zielony. Węzeł „Ptasia” swoje jedyne uzasadnienie w zakresie zmian tworzył w związku z planowanym Euro 2012. Projekt ten nie został zrealizowany przed Euro 2012, nie ma więc podstaw do utrzymania węzła „Ptasia” w projekcie III ramy komunikacyjnej, tym bardziej, że jest to wyjątkowo szkodliwy elementu dla obszaru natury terenów zielonych tego rejonu miasta.
Należy rozważyć:
- Zmianę przebiegu III ramy komunikacyjnej tak, aby przebiegała poza Lasem Marcelińskim.
- Dopuszczenie realizacji III ramy w obniżonej kategorii drogi, jako jednojezdniowej, po jednym pasie ruchu w każdą stronę i dopuszczenie wykonania skrzyżowań jednopoziomowych, na poziomie gruntu.
Transport zbiorowy
- Nie uwzględnia się rozwoju komunikacji tramwajowej – szynowej Rys II.6.3. dla obszarów zachodnich miasta (Ławica, Bajkowe, Edwardowo, Marcelin, lotnisko) pomimo intensywnego wzrostu zabudowy terenów (2,0-4,8) np. terenów Marcelin, za i przed Lotniskiem Ławica.
- Model funkcjonalny zabudowy
- Negatywnie opiniujemy zmianę sposobu przeznaczenia terenu ograniczonego ulicami Marcelińska, Wałbrzyska, Ptasia, Bułgarska z zabudowy zakładów technologii przemysłowych na Budownictwo Mieszkaniowe MW/U, nie uwzględniając braku kanalizacji sanitarnej w ulicy Ptasiej.
- Propozycja zmiany zagospodarowania terenu Jednostki Wojskowej przy ulicy Bukowskiej (na wylocie Leśnych Skrzatów) w dalszym ciągu niejasna dla Rady Osiedla, co do charakteru zmian i sposobu użytkowania.
Załącznik nr 1 do uchwały nr XXXVI/149/I/2014
Rady Osiedla podczas sesji dnia 3 lutego br
Andrzej Białas
przewodniczący Rady Osiedla